Skip to main content

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden voor niet- leden Nederlandse Thuiswinkelorganisatie

Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 – De prijs
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
Artikel 11 – Levering en uitvoering
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 – Betaling
Artikel 14 – Klachtenregeling
Artikel 15 – Geschillen
Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
  3. Dag: kalenderdag;
  4. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
  5. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
  6. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  7. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
  8. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  9. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Emmanouela Massali, Petrakakis olijfolie
Paalbalk 2, 6852 GS Huissen;
Afhalen op afspraak (alleen op woensdagen tussen 17:00 uur en 20:00 uur)
E-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
KvK-nummer: 57172161
Btw-identificatienummer: NL002442576B96

Indien de activiteit van de ondernemer is onderworpen aan een relevant vergunningstelsel: de
gegevens over de toezichthoudende autoriteit:

Indien de ondernemer een gereglementeerd beroep uitoefent:

  • de beroepsvereniging of -organisatie waarbij hij is aangesloten;
  • de beroepstitel, de plaats in de EU of de Europese Economische Ruimte waar deze is toegekend;
  • een verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn en aanwijzingen waar en hoe deze beroepsregels toegankelijk zijn.

Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke totstandgekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
    • de prijs inclusief belastingen;
    • de eventuele kosten van aflevering;
    • de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
    • het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
    • de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
    • de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
    • de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
    • of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
    • de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
    • de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
    • de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;
    • de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
    a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
    b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
    e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
  6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij levering van producten:

  1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
  2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Bij levering van diensten:

  1. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste veertien dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
  2. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping

  1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
  2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.

Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht

  1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover voorzien in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
  2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
    a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
    b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
    c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
    d. die snel kunnen bederven of verouderen;
    e. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
    f. voor losse kranten en tijdschriften;
    g. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
  3. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
    a. betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
    b. waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
    c. betreffende weddenschappen en loterijen.

Artikel 9 – De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
    a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

Artikel 10 – Conformiteit en Garantie

  1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
  2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.

Artikel 11 – Levering en uitvoering

  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
  4. In geval van ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
  5. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
  6. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
    o te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
    o tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
    o altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

Verlenging

  1. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
  2. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
  4. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur

  1. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

Artikel 13 – Betaling

  1. Voorzover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden nimmer een vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
  4. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.

Artikel 14 – Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikel 15 – Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

Lees meer: Algemene voorwaarden

  • Hits: 2480

Olijfolie productie

In de regio Lazimas
vlakbij de stad Rethimnon

Daar staan de eeuwenoude olijfbomen
van familie Petrakakis.

Traditioneel produceren

Al generaties lang produceert de familie Petrakakis overheerlijke olijfolie uit Kreta. De olijfolie wordt traditioneel geproduceerd in een van de grotere regio's waar de meeste olijfgaarden in handen zijn van families.

De olijfbomen zijn al generaties lang in het bezit van de familie Petrakakis en groeien in de regio Lazimas vlakbij de stad Rethimnon. Met de grootst mogelijke zorg onderhoudt de familie de olijfbomen om in het najaar de olijven te kunnen oogsten. De olijven worden in de lokale olijvenpersfabriek geperst en direct in de gewenste verpakking verpakt. Doordat de olijfolie niet vermengd wordt met andere oliën of chemicaliën blijft de heerlijke natuurlijke olijfolie smaak behouden, en dat proef je.

Wat is olijfolie?

Olijfolie is het natuurlijke sap dat uit het vruchtvlees van de olijf is verkregen. Het is een volledig natuurlijk product dat men op mechanische en natuurlijke wijze verwerft. De vrucht groeit aan de bomen die van oorsprong in landen rond de middellandse zee voorkomen, maar tegenwoordig ook in andere gebieden zoals Australië, Amerika en China voorkomen.

De Oogst

Er zijn veel verschillende olijven soorten. Een aantal worden alleen voor de olijfolie productie gebruikt, andere alleen voor de consumptie en er zijn soorten die voor beide doeleinden geschikt zijn. De bomen bloeien in de lente (april – mei). Na de bloeiperiode komen de vruchten aan de bomen. In het beginstadium hebben ze een felgroene kleur die veelal tot aan de rijpingsperiode zo blijft.

De rijpingsperiode kan verschillen maar is meestal aan het einde van de herfst. De felgroene kleur zal dan langzaam overgaan naar een rode kleur en daarna worden de olijven zwart. De vleesachtige vrucht heeft een houtachtige pit en is kegelvormig of rond.

Zonlicht voor de smaak

De olijventeelt is relatief gezien eenvoudig oogsten Door het jaar heen moeten de bomen voldoende water krijgen. Hoe meer zonlicht de vruchten krijgen hoe beter de smaak. Wanneer de bomen dicht op elkaar staan en de vruchten relatief weinig zonlicht krijgen door schaduw blijft de vrucht wat bitterder. Het meeste werk is het oogsten wat bij de familie Petrakakis nog steeds handmatig gebeurd.

In de zomer worden er netten onder de bomen gelegd en zodra de olijven de juiste rijpheid hebben worden deze geoogst. Door met een stok op de takken te slaan vallen de olijven op de netten. Voor hogere bomen wordt een schudmachine gebruikt die met een roterend blad de olijven van de takken schudt. Nadat de olijven verzameld zijn worden ze naar de fabriek gebracht waar ze geperst worden.

Top

Persen van de olijfvrucht

Het persen van de olijven is door de jaren heen veranderd. In het begin werden de olijven in stenen potten geperst, door water toe te voegen kwam de olijfolie boven drijven en kon zo gewonnen worden. Later werden de olijven tussen twee grote molenstenen geperst en de olijfsappen werden opgevangen in bakken. Doordat olijfolie lichter is dan water drijft deze boven op water en kon zo gewonnen worden.

Tegenwoordig gebeurd het persen machinaal en is het winnen van olijfolie een stuk eenvoudiger geworden. Eerst gaan de olijven door een windtunnel heen waar alle bladeren en takken verwijderd worden. Vervolgens worden de olijven gewassen en, bij een temperatuur van maximaal 26 graden, geplet tot een brij. Deze brij gaat in een centrifugale krachtmachine. Deze scheidt hier de sappen van het pulp. Daarna wordt het water van de olijfolie gescheiden.

Top

Houdbaarheid en verpakking

Om de natuurlijke eigenschappen van olijfolie maanden lang te kunnen bewaren is het belangrijk om deze op de juiste temperatuur in de juiste verpakking op de juiste plaats te bewaren. Olijfolie is gevoelig voor licht oxidatie, die versneld werkt wanneer deze langdurig blootgesteld wordt aan zonlicht of lampen. De smaak en kwaliteit zal hierdoor afnemen.

De olijfolie kan het best bewaard worden in blikken, donker glaswerk of op een donkere plaats bij een temperatuur van tussen de 10 en 15 graden. En goede olijfolie blijft, mits op de juiste manier verpakt en bewaard, minimaal 18 maanden zijn smaak, geur en kwaliteit houden. Na deze periode kan de smaak, geur en kwaliteit enigszins afnemen.

Top

Kwaliteit

De kwaliteitsindeling van olijfolie is gebonden aan internationale waarde die onderscheid maakt in productiemethode, het aciditeitgehalte (zuurtegraad) en de organoleptische eigenschappen. Deskundigen keuren de smaak en de geur van de olijfolie. Deze eigenschappen, in combinatie met kleur, worden internationaal gebruikt als waarden en normen voor de kwaliteitsindeling van het product. De vloeibaarheid van de olijfolie in combinatie met bovengenoemde eigenschappen zorgen voor een uiteindelijk waarde oordeel.

Top

Kleur

De kleur van de olijfolie is niet altijd een bewijs van kwaliteit. Een goede olijfolie heeft een groene tot goudgele kleur en kan zelfs troebel zijn. De kleur van het product heeft te maken met de aanwezigheid van overheersende kleurstoffen. Bevat de olijfolie veel chlorofyl, dan zal de kleur groen zijn. Wanneer de olijfolie veel carotine bevat, dan zal de kleur goudgeel zijn.
Indien de olijfolie nog niet gedecanteerd is, wat inhoud dat kleine deeltjes vruchtvlees (bezinksel) nog niet gescheiden zijn van de olijfolie, zal deze troebel ogen.

Smaak en aroma

De geur van vers geperste olijven wordt bijzonder gewaardeerd. De fruitige smaak van olijfolie duidt op een rijpe olijfvrucht met haar karakteristieke eigenschappen die te maken hebben met het gebied waar de olijfbomen groeien en de manier van het telen. Een (zacht) bittere smaak geeft weer dat de olijfvrucht onrijp geoogst is en ook hier telt het gebied waar de olijfbomen groeien en de manier van het telen mee. Indien de olijfolie grond, een schimmelachtige geur of geen geur bevat duidt dit meestal op mindere kwaliteit.

Aciditeit (zuurgraad)

Volgens de richtlijnen van de internationale raad van olijfolie heeft een olijfolie, voor consumptie, een maximale aciditeit van 3,3%. In praktijk is de olijfolie tot 1% de beste. De aciditeit van Griekse olijfolie ligt over het algemeen lager dan 0,8% en is van zeer hoge kwaliteit. De manier van oogsten, opslaan en persen dragen allemaal bij aan de zuurgraad. Een hoge zuurgraad is goed te proeven en zal een onaangename, prikkelende bijsmaak geven.

Top

Kwaliteit verschillen

Extra Virgin olijfolie is over het algemeen een natuurproduct zonder toevoegingen die de kwaliteit, natuurlijke eigenschappen of kenmerken beïnvloeden. Alle oorspronkelijke eigenschappen van de olijfvrucht, zoals verschillende kleine elementen en vitamines, blijven behouden voor deze heerlijke olijfolie. De aciditeit moet volgens de internationale normen tussen de 0,1% en 0.9% liggen.

Fijne Virgin olijfolie heeft een onberispelijke geur en smaak. De smaak is zacht bitter en de aciditeit ligt tussen de 1% en 1.5%.

Extra Virgin olijfolie

Semi-fijne Virgin olijfolie heeft een fijne geur en herkenbare smaak. De smaak is wat bitterder dan de fijne Virgin olijfolie en de aciditeit ligt boven de 1.5% met een max van 3,3%.

Geraffineerde olijfolie is op industriële wijze verkregen en heeft een onaangename smaak en geur en kan alleen geconsumeerd worden na een speciale bewerking. Door de raffinage verliest het zijn geur, smaak en kenmerkende eigenschappen. De lichtgele doorzichtige kleur van de geraffineerde olijfolie met neutrale smaak en geur is niet te vergelijken met de levendige zuivere extra Virgin olijfolie.

Top

Gezondheid

Het is reeds overal ter wereld bekend dat olijfolie een echte bescherming voor de gezondheid vormt, zoals tegen hart- en vaatziekten, weefselvorming, diabetes, de overige stofwisselingsziekten en andere aandoeningen. Het is interessant dat voortdurend nieuwe studies worden toegevoegd aan de al bestaande studies en bewijzen dat het kostbare olijvensap de meest ideale voeding voor de mens is. Het consumeren van olijfolie in plaats van andere vetten of spijsoliën vermindert het slechte LDL-cholesterol in het bloed en houd het goede HDL-cholesterol op peil.

Toepassing

Olijfolie is op vele manieren toe te passen zoals in salades, vleesgerechten, visgerechten, groentegerechten, deeggerechten en nagerechten.

Op deze website zullen regelmatig recepten geplaatst worden uit de Griekse en Kretaanse keuken die zelf makkelijk te maken zijn en een kijkje geven in de echte Griekse en Kretaanse keuken.

Top

Certificaten

Petrakakis olijfolie laat haar olijven persen bij een plaatselijke persfabriek in de regio lazimas, Rethimnon. De persfabriek is in het bezit van de nieuwste machines om de olijven op de juiste wijze te behandelen. Ook de bijbehorende ISO en BIO certificaten ontbreken niet, waardoor wij juist voor deze persfabriek gekozen hebben. Met de grootste zorg wordt er aandacht besteed aan het proces om deze heerlijke, pure olijfolie te krijgen.

Top

Lees meer: Olijfolie productie

  • Hits: 3659

Familietraditie

De familie Petrakakis

Eeuwenoude liefde voor de olijf

Fam Petrakakis
1948

De eerste olijfboomgaard is ingepland door mijn grootvader Emmanouel en overgrootvader Antonios Petrakakis, rond 1880.

Familie Petrakakis

Al generaties lang produceert de familie Petrakakis overheerlijke olijfolie uit Kreta. De olijfolie wordt traditioneel geproduceerd in een van de grotere regio's waar de meeste olijfgaarden in handen zijn van families.

De olijfgaard ligt in de regio Latzimas en wordt het hele jaar door verzorgt. Het oogsten van de olijven vindt plaats in het najaar. De geoogste olijven worden direct naar de plaatselijke persfabriek gebracht, waar de olijven eerst gewassen en daarna geperst worden. Na een rustperiode wordt de olijfolie in de gewenste verpakking verpakt en vervoerd naar Nederland.

De arbeidsintensiefe oogst hebben
we geleidelijk verbeterd.

Maar het blijft mensenwerk en vraagt
nog veel tijd en mankracht.

Regio Lazimas
Eiland Kreta Griekenland

35.3811,24.6338

Lees meer: Familietraditie

  • Hits: 3946

Streekmarkten

Streek
markten

Gezelligheid, natuurlijke producten, ontmoeten en proeven
Landgoedmarkt "Hof te Dieren"

Wijngaard

Petrakakis Olijfolie kunt u vinden op de streekmarkt "Hof te Dieren".
De ambiance van Hof te Dieren is uniek. Nergens in Nederland vindt u een wijngaard achter een historische muur op zo'n rustieke locatie.

In 2024 kunt u ons ontmoeten op:

  • Zondag 12 mei
  • Zondag 9 juni
  • Zondag 11 augustus
  • Zondag 8 september
  • Zondag 13 oktober

Een heerlijk dagje uit

Hof te Dieren

LandgoedMarkt Hof te Dieren
De LandgoedMarkt is een zeer gezellig evenement.
Vele kraampjes met producten op het gebied van home, food, garden en streekproducten staan de tweede zondag van mei, juni, juli, augustus en september op de wijngaard opgesteld.
Een heerlijk evenement voor sfeerproevers, fijnproevers en levensgenieters. 

Locatie

De bereikbaarheid is fantastisch zowel per auto, fiets als openbaarvervoer.
Er is voldoende gratis parkeergelegenheid en de toegang tot de markt is kostenloos.

52.0086,6.0176

Domein Hof te Dieren, wijngaard

Lees meer: Streekmarkten

  • Hits: 3929

Meer artikelen...